Jurigram 36



Om een bericht te plaatsen dient u in te loggen: Ga naar login pagina .

pagina /6

h18
Bertie
3-3-2023 18:12:57

Dank je Ria Delft en marietje ijsselstein. Natuurlijk ken ik die woorden maar zat met V2 te knoeien.


H18
marietje ijsselstein
3-3-2023 17:32:07

Ik kon het ook niet plaatsen, tot ik ging zoeken naar synoniemen van uilskuiken. Weer wat geleerd!


h18
Ria Delft
3-3-2023 17:26:14

Bertie , noem maar op:
lekker Moppie;
onnozele hals !
stomme idiote trut!!!


H41
Thea
3-3-2023 16:18:17

Ja Henk, en voor het aansluitende grapje dank aan -rnaarten.


V8
Bertie
3-3-2023 16:09:47

Dank Hennie, had ik het toch goed.


H18
Bertie
3-3-2023 16:05:31

Welke lieverd is dit?


H41
HenkB, Loosdrecht
3-3-2023 15:51:36

@Thea.
Selectief bezig zijn met een boek is geheel in de geest van mijn oplossing.

Had je soms mijn Tiepvouwtje gelezen?
Je schrijft rnaar i.p.v. maar.


h41
Ria Delft
3-3-2023 15:32:09

Thea, bij cryptogrammatisch ouzzelen speel je altijd met onderscheiden betekenissen v,h,woord. Selectie , het op waarde schatten van het onderscheidende , dat is juist de kunst.


H41
Truus
3-3-2023 15:24:50

Helder uitgelegd Henk en Ria. Bedankt.


H41
Ria Delft
3-3-2023 15:24:47

Marietje. splitsen als schiemanswerk is een overgankelijk werkwoord.
Het splitsen in H41 is wederkerend, zich opsplitsen.


H41
Ria Delft
3-3-2023 15:12:36

Vergelijk : Het resultaat van een secessie-oorlog is. als de onafhankelijkheidsstrijders hun zin krijgen. het ontstaan van nieuwe staten. Zulke staten komen voort uit opsplitsing/afsplitsing. Het zijn splitsingsproducten.


H41
Thea
3-3-2023 14:28:35

Ja rnaar Henk, dit is selectief v. Dale aanhalen. Er staat ook: splijten en uiteenvallen als betekenis.
Dit product wordt kortom een ongesplitste kluif voor Jan.


H41
HenkB, Loosdrecht
3-3-2023 14:10:53

Volgens Van Dale is splitsing o.a.: scheuring (in partijen), verdeeldheid.
En product is volgens Van Dale o.a.: resultaat.
H41 is dan het resultaat van een scheuring, q.e.d.


H41
marietje ijsselstein
3-3-2023 13:41:39

Uiteindelijk kies ik maar voor die groep, resultaat van splitsen, denk ik. Ik denk bij splitsen meer aan schiemanswerk, maar daarmee kom ik ook niet verder.


H41
Thea
3-3-2023 13:32:53

Haha Marietje: Jouw #1 :) Ben het met je eens overigens, kan allemaal wel min of meer. Hr. I.Gort als product? Oké, die sik dan maar, na wat wijntjes.... Mijn 'oer' is jouw #2 en dat gebeurt in een heel vroeg stadium, maar dan het het weer deling.... Kortom?


H41
marietje ijsselstein
3-3-2023 13:11:20

Ik begrijp niets van alle hints. Ik zie vier mogelijkheden, die geen van allen erg bevredigend zijn. Geen link met oer in deze vier.
Ofwel er splitst er eentje af in de was; gebeurt me met enige regelmaat.
Of iets dat ons onderscheid van anderen, maar splitsing en product?.
Of een groep met eigen normen en waarden. ook daar vraagtekens.
Of iets met Gort.
Of nog iets heel anders, maar ik kan alleen deze woorden bedenken met de gevonden kruisletters.


H41
Thea
3-3-2023 12:59:11

Ik volg toch, na rijp intern beraad, groep Henk en Ria.


H15
Thea
3-3-2023 12:24:42

De fout zat in het hout. Nu wel beet. Bedankt Marietje en Henderina


H38
Ger - Nieuwleusen
3-3-2023 11:54:45

Henk en Ria bedankt!


V27
andriesje
2-3-2023 23:06:53

Gevonden !


V27
andriesje
2-3-2023 23:05:21

Mijn laatste, ws. Kruisletters fout. Graag hulp


H15
Henderina
2-3-2023 22:01:08

Ja, haha


H15
marietje ijsselstein
2-3-2023 21:58:57

't Is wel een verdwenen laan.


H15
Thea
2-3-2023 21:47:25

Helpt nog niet zo..., maar bedankt Henderina. Morgen nog maar eens bekijken. Het is de laatste.


H15
Henderina
2-3-2023 21:31:18

Synoniem voor laan


H15
Thea
2-3-2023 21:26:04

Ik ben niet gelukkig met mijn oplossing. Denk het hout te hebben, maar het eerste deel?


h36
Koosje
2-3-2023 20:32:01

ja, ik had al zo'n sloopapparaat, maar begreep hem niet, nu terwijl ik dit tik zie ik het, bedankt.


V7
Thea
2-3-2023 20:26:56

Dank Hennie!


H36
Henderina
2-3-2023 20:21:07

Werktuig


h36
Koosje
2-3-2023 20:17:52

ik ontdek dat deze ook nog open staat, wie helpt?


v2
Koosje
2-3-2023 20:08:48

henderina bedankt !! ik denk weer!


H19
Thea
2-3-2023 20:03:29

Gevonden met applaus voor Hennie en Henderina !


V7
Hennie Steenwijk
2-3-2023 20:03:02

Dit doet het gezelschap niet alleen.


V2
Henderina
2-3-2023 19:59:29

Denk aan verboden middel voor sporters


V7
Thea
2-3-2023 19:59:04

Hennie, .....het zal er wel aan liggen dat ik deze ook niet heb.... 't Wil nog niet lukken in het theater.


V2
Koosje
2-3-2023 19:56:50

Er is al veel over gezegd, maar ik kom er echt niet uit. Het is mijn laatste. Help !!!!


H19
Henderina
2-3-2023 19:50:15

Toneeljargon


H19
Hennie Steenwijk
2-3-2023 19:47:22

Denk aan applaus bij een voorstelling.


H41
Thea
2-3-2023 19:20:18

Mijn 'oer' woord is nogal exact wetenschappelijk, maar wel erg menselijk.


H19
Thea
2-3-2023 19:18:17

Deze wil maar niet...


H41
HenkB, Loosdrecht
2-3-2023 18:43:00

@Thea. Ik begrijp dat "oer" van jou niet.
Weet je zeker dat je kruisletters goed zijn?


V8
Hennie Steenwijk
2-3-2023 18:11:20

Opruimen.


V8
Bertie
2-3-2023 17:42:58

Iemand?


H41
Thea
2-3-2023 16:44:03

@Henk (Je kunt zo cryptisch erg de mist ingaan, maar...) ik vind 'oer' iets beter...., meer product. Gezien. En 'oer' is zeker afwijkend.


H41
HenkB, Loosdrecht
2-3-2023 16:42:23

Kijk ook nog even naar de hint van Ria.
1-3-2023 12:36:10


H41
HenkB, Loosdrecht
2-3-2023 16:41:07

Ketters.


H41
Thea
2-3-2023 16:39:31

Heeft iets van 'oer' in zich, òf iets met 'af'...(Sorry voor deze belabberde hint, wacht eerst op reactie HenkB of anderen)


H41
rick
2-3-2023 16:30:04

Ondanks eerdere hints geen enkel idee. Is het een verkleinwoord bijvoorbeeld? En dan de eerste klinker.... Help!


H15
andriesje
2-3-2023 16:24:03

Dankjewel hendrina


H41
Thea
2-3-2023 16:04:11

Dank je Henk, maar ik zie dan twee goed passende mogelijkheden voor dit product bij deze omschrijving.


V28
marietje ijsselstein
2-3-2023 15:33:08

Heb je de hint van Wandeltante (gisteren 19:49:00) gezien? Die zou je toch moeten helpen.


H15
Henderina
2-3-2023 15:32:41

Geleidelijk verdwijnen


V8
andriesje
2-3-2023 15:29:10

Laatste deel V28. Graag hulp.


H15
andriesje
2-3-2023 15:21:37

Ben er nog niet uit oh oh


H15
andriesje
2-3-2023 14:40:17

Dankjewel Marietje.


H31
marietje ijsselstein
2-3-2023 12:48:36

Excuses, zie nu dat drs. P niet helemaal klopt, maar wel voor het grootste deel.


H31
marietje ijsselstein
2-3-2023 12:47:28

Drs. P of Ruben bij het urinoir.


H38
andriesje
2-3-2023 12:31:32

Dankjewel Ria, deze komt binnen ha.


h38
Ria Delft
2-3-2023 12:16:58

a.VK : romantische bloempatronen aan de muur.

  1. Als je die wat vaag verbleekt en stijlt c.q. wat verzakelijkt zou je zo;n patroon desgewenst ook op het scherm kunnen gebruiken. De term suggereert in alle geval dat a en b overeenkomen., haha.

H31
andriesje
2-3-2023 12:10:44

Dankjewel Henk maar ik word een beetje gek van mezelf ha.


H31
HenkB, Loosdrecht
2-3-2023 12:04:08

Heeft ook een magere neef.


H38
HenkB, Loosdrecht
2-3-2023 12:03:01

In het VK vaak heel druk met bloemen.


H31
andriesje
2-3-2023 11:58:15

Dankjewel Ria, hoop er nu uit te komen.


h31
Ria Delft
2-3-2023 11:51:59

De opgave koppelt "water" aan meisjesnaam en vraagt om familielid.
Mijn hint gistermiddag koppelt "plas" aan meisjesnaam en noemt Manneken Pis als familielid.
Dat wateren en plassen is volgens de opgave ook zeuren.


H31
andriesje
2-3-2023 11:39:02

Ws. Kruisletters fout, kom er niet uit, ook V 31?


H38
Ger - Nieuwleusen
2-3-2023 11:19:42

Wie heeft een hint voor H38?


H13
Henderina
2-3-2023 10:13:03

Oke, veel dank!


h13
Ria Delft
2-3-2023 10:04:04

Het betreft soep waarin het kan lopen, maar heb je iets erin gereden, dan is er dit alternatief


V37
Hennie Steenwijk
1-3-2023 21:56:25

Ja heb ik ook,dus die wel goed.Bedankt Henk.


H13
Henderina
1-3-2023 21:52:13

Iemand een hint?


V37
HenkB, Loosdrecht
1-3-2023 21:49:26

Een portemonnee vol, maar er is gelukkig een modern alternatief.


H41
HenkB, Loosdrecht
1-3-2023 21:47:55

Zie product als voortbrengsel of resultaat.


V37
Hennie Steenwijk
1-3-2023 21:37:58

Paul bedankt.Ik denk dat ik dan fout zit met deze.Heb je een hint?


H41
Paul, Hengelo
1-3-2023 21:18:40

Product is hier niet wiskundig. Kaas is bijvoorbeeld ook een product.


H41
Hennie Steenwijk
1-3-2023 21:13:50

Zelfde probleem.


H41
Henderina
1-3-2023 21:12:36

Vind ik ook een beetje vreemd.


H41
Klaas Bunschoten
1-3-2023 20:46:45

Waarom staat in de omschrijving 'product?


V28
Hennie Steenwijk
1-3-2023 19:58:16

Gevonden.Bedankt.


H43
Hennie Steenwijk
1-3-2023 19:54:41

Gevonden.Bedankt.


V28
Wandeltante
1-3-2023 19:49:00

voorschriften


H43
Wandeltante
1-3-2023 19:48:10

pijlen


H43
Hennie Steenwijk
1-3-2023 19:42:55

Wie heeft er een hint?


V28
Hennie Steenwijk
1-3-2023 19:34:40

Ik heb hier de eerste 5 wel van maar laatste 6 anders.


V28
Coby H'sluis
1-3-2023 19:27:55

Dankjewel Marietje, ik had een letter fout.


V28
marietje ijsselstein
1-3-2023 19:25:31

Gelden voor heksen en Harry Potter.


V28
Coby H'sluis
1-3-2023 18:46:45

Wie heeft een hint voor deze. Ik heb een woord in gedachten dat heel goed bij de omschrijving past, maar dat is enkelvoud. Wie helpt me de goede straat te vegen?


H41
Henderina
1-3-2023 18:37:56

Sorry


H21
Henderina
1-3-2023 18:37:32

Denk dat ik het snap, hartelijk dank Ria.


H31
Ger - Nieuwleusen
1-3-2023 18:35:34

Ria bedankt voor je hint, maar ik zie de oplossing nog niet.


H25
andriesje
1-3-2023 18:12:37

Ben er uit. Pff.


H25
andriesje
1-3-2023 18:11:03

Dankjewel, ik ga hiermee aan de slag.


h25
Ria Delft
1-3-2023 18:08:28

andriesje, je komt er niet uit, vraagt om advies, de opgave zegt dat woord 3 er is als het magazijn niet leeg is. Marietje hint dat met verwijzing naar " om advies" .
Dat woord is een lemma in vanDale . Je vindt daar een juridische uitspraak waarvan het eerste woord ook gebruikt wordt als iets geexporteerd kan worden-zie opgave-,


H25
andriesje
1-3-2023 17:38:05

Dankjewel lieverd maar kom er niet uit.


H25
marietje ijsselstein
1-3-2023 17:21:03

Het laatste deel vind je in het magazijn. Maar je kunt er ook terecht om advies te krijgen.


H15
marietje ijsselstein
1-3-2023 17:19:26

Andere laan combineren met houtsoort.


H25
andriesje
1-3-2023 17:18:10

Ook heel graag een hint voor het laatste woord,van H15


H40
HenkB, Loosdrecht
1-3-2023 16:56:52

Roby, het mag niet, en het is nog fout ook.
Lees even de huisregels a.u.b.


H15
andriesje
1-3-2023 16:30:38

Heel graag een hint voor h15


XX
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:58:06

Roby10, liever geen 'invuloefeningen' (zie de huisregels).
Zoals bij V3 en V5


H42
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:54:28

Ja die heb ik; maar op diverse vindplekken vind ik een lijst met dergelijke normen, vandaar mijn 'verzameling'.


H42
AM
1-3-2023 15:45:52

Er past volgens mijn VanDale maar één Nederlandse richtlijn tussen die 2 letters.


H42
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:44:09

Ik ga nu maar voor die verzameling....


H42
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:37:37

Ik vind een heleboel richtlijnen met letters die ik tussen de eerste en laatste letter heb geprobeerd, en ze zijn bijna allemaal Nederlands. Hoe kom ik erachter welke hier bedoeld is?


H42
AM
1-3-2023 15:32:02

Wikipedia leert dat de E verwijst naar de Europese Normen (EN). De oplossing alleen naar een Nederlandse richtlijn.


H42
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:29:35

Bedoelde (15:10:56) natuurlijk een term voor richtlijn.


V26
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:23:18

Tweede deel kan een grandioze kerel of vogel zijn.


V26
Klaas Bunschoten
1-3-2023 15:20:44

Eerste deel is mij bekend, maar het tweede deel blijft even blanco. En dat 'grandioos' snap ik niet. Wie helpt?


V3
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:12:49

Andriesje, achter de omschrijving zou ook (2+8+4+7) kunnen staan. Helpt dat?


H42
marietje ijsselstein
1-3-2023 15:10:56

Ik keek hier al vanaf het begin tegenaan als e-norm, maar ik zie hem niet. Heb beide kruisletters, maar vind nergens een term voor norm die hieraan voldoet.


V3
andriesje
1-3-2023 15:01:29

Heel graag een hint voor V3


H31
Ria Delft
1-3-2023 14:18:32

Ger, p die manier is Caroline van der Plas familie van Manneken Pis (sorry Caroline, alleen maar hier even, voor het hinten)


V2
Klaas Bunschoten
1-3-2023 14:06:10

Bedankt Lianne. Ben weer wat wijzer geworden!


H31
Ger - Nieuwleusen
1-3-2023 14:04:45

Wie heeft een hint voor H31?


H21
andriesje
1-3-2023 13:04:37

Hoera, ben er uit.


H21
andriesje
1-3-2023 12:54:22

Dan heb ik ws. De eerste woorden ook niet goed. Snap het nog niet helaas


h21
Ria Delft
1-3-2023 12:40:04

snel hoor, die kist.


h41
Ria Delft
1-3-2023 12:36:10

Henderina, afwijkend en daarom afgesplitst


H21
andriesje
1-3-2023 12:31:47

Ik kom niet op het derde woord. Graag een hint.


V23
Hennie Steenwijk
1-3-2023 12:27:51

Ria bedankt.


V2
Lianne E-L
1-3-2023 11:56:31

Leuke hint, Nico 28-2-2023 15:53:49 !!


V2
Lianne E-L
1-3-2023 11:55:29

Ja hoor, Klaas. Dat is de vrijheid van de maker en het is ook wel eens leuk! Met googlen kun je ook altijd iets controleren.


V2
Klaas Bunschoten
1-3-2023 11:18:32

Puzzelwoordenvinder bedoel ik


V2
Klaas Bunschoten
1-3-2023 11:16:55

Als een woord niet in Zoefzoek en ook niet in Woordvinder
voorkomt; is dat dan wel juist?


v23
Ria Delft
1-3-2023 11:13:45

Hennie, deed jij dat ook vroeger : bij het touwtje springen scanderen " Verliefd, verloofd, getrouwd, gescheiden"...... ach ja, wie praat nog van verloving (laat staan engagement).....


V23
Hennie Steenwijk
1-3-2023 10:40:23

Wie heeft er een hint?


H11
Hennie Steenwijk
28-2-2023 21:58:16

Ook gevonden.


V5
Hennie Steenwijk
28-2-2023 21:40:08

Al gevonden.


V5
Hennie Steenwijk
28-2-2023 21:38:07

Wie heeft er een hint?


H11
Hennie Steenwijk
28-2-2023 21:11:47

Bedankt Paul ga er over nadenken.


H11
Paul, Hengelo
28-2-2023 20:34:38

Allemensen, je moet maar op het idee komen!


H11
Hennie Steenwijk
28-2-2023 20:15:38

Wie heeft er een hint?


H25
dametje
28-2-2023 19:48:31

Niet meer nodig, al gevonden


H25
dametje
28-2-2023 19:44:11

Mag ik een hint voor deze?


H41
Henderina
28-2-2023 19:22:28

Iemand een hint?


V2
marietje ijsselstein
28-2-2023 17:10:53

Hebbes, bedankt AM en Nico!


H42
Paul, Hengelo
28-2-2023 17:03:17

Aha! Dat is het - AM bedankt.


H42
AM
28-2-2023 16:52:47

Lees: E-norm


H42
Paul, Hengelo
28-2-2023 16:46:10

Laat die richtlijn niet enorm zijn, maar voor mij is dit probleem groot.


V2
AM
28-2-2023 16:07:28

Lance Armstrong is een van de gexamineerden.


V2
marietje ijsselstein
28-2-2023 16:06:09

Dank, ben er nog niet uit, zelfs ten einde raad maar eens WimJan geraadpleegd, maar die ziet het ook niet. Misschien toch een foute kruisletter, maar die lijken allemaal goed.


V2
Nico, RaZ
28-2-2023 15:53:49

Geslaagd? dan zijn je titels fietse ...


V2
AM
28-2-2023 15:50:44

Ik denk hierbij aan sporters.


V2
marietje ijsselstein
28-2-2023 14:57:58

Ik denk hier alle kruisletters te hebben, maar kan er niks van maken. Iemand al een idee?



pagina /6

Er zijn 2 bezoekers in dit gastenboek.