Duits Duogram 25



Om een bericht te plaatsen dient u in te loggen: Ga naar login pagina .

pagina /6

H7
NanU, Den Haag
6-1-2021 13:31:51

Dank Harrie, ik zat me nu nl suf te piekeren waar EK dan voor moest staan .. ;-)


H7
Harrie B
6-1-2021 09:47:43

Bij de gegeven oplossing staat een foutje: H7 moet WK zijn en niet EK. Het WK voetbal zal hopelijk niet ontaarden in een Weltkrieg. Excuus


xx
Harrie B
21-12-2020 21:38:53

Via elk van beide internetadressen is het mogelijk een oplossing in te sturen.


xxx
Hacas
21-12-2020 20:53:02

Bij inleiding staat inzendadres .com, moet dat niet .nl zijn?


H10
NanU, Den Haag
19-12-2020 19:58:41

ja, nu snap ik het, dank :-)


H10
HenkB, Loosdrecht
19-12-2020 19:32:21

Duits synoniem van een woord in de omschrijving en daar de afkorting van.


H1
Hennie Steenwijk
19-12-2020 18:09:43

NanU,bedankt.Snap hem nu.


H10
NanU, Den Haag
19-12-2020 17:31:08

de doorslaggevende wil niet vallen, graag een hint in Jip en Janneke taal .. ;-)


H1
NanU, Den Haag
19-12-2020 17:29:42

Tis wel even zoeken: Ria is lid van zo'n club, zet het in het Duits c/k en er is nog een andere (lange) term, de afkorting daarvan brengt je op een voetbalclub..


H1
Hennie Steenwijk
19-12-2020 15:53:57

Wie heeft nog duidelijke hint?


H18
Truus
19-12-2020 11:24:37

Logisch dat ze dat in Den Haag anders uitspreken NanU. Hier is het immers de Duitse variant.


H18
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 23:47:37

Zo zong een familielid van mij dat altijd, althans, zo klonk het voor mij.
Maar daarom had ik het ook maar tussen aanhalingstekens gezet.


H10
NanU, Den Haag
18-12-2020 23:37:34

Jammer Truus, een beetje uitleg kan ik nog wel gebruiken.. enne dank Henk, 't duurde even maar hier in Den Haag spreken we dat anders uit.. (H18) :-)


H10
Truus
18-12-2020 20:18:09

Geen hint meer nodig. Ik heb de hints nog eens goed bekeken en ben er nu uit.


HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 19:31:05

Dat geldt ook alleen maar voor leraren (overheidspersoneel) uit Duitsland.
Die club wil "kooltjes maken"


H20
Truus
18-12-2020 19:28:51

Te vinden in de Duitse Lijst van afkortingen.


H20
Paul, Hengelo
18-12-2020 19:21:17

Jarenlang leraar geweest, maar hoe ik mij volgens H20 moet gedragen weet ik niet.


H18
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 19:08:03

Zegt de koe: Gadver, ik lust geen gras, geef mij maar wat anders.


H18
Truus
18-12-2020 18:30:05

Combineer het woord fractieleider met de hint die Henk bedoelt.


H10
Truus
18-12-2020 18:28:48

M'n laatste met twijfel. Ik heb de hints gezien. De tweede zin van Ria heeft voor mij te veel afkortingen om te begrijpen. Graag een hint.


H18
NanU, Den Haag
18-12-2020 17:49:31

Ja, daar heb ik gekeken, maar het wil niet vallen..


H18
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 17:39:39

Voor H18 zie:
16-12-2020 21:54:09


V19
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 17:38:57

Streep op de mouw van een uniform.


H18
NanU, Den Haag
18-12-2020 17:26:36

Wil bij mij niet vallen.. waardoor V19 ook niet naar m'n zin is.. :(


V27
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 17:23:39

Alle eer komt toe aan Ria, zelf had ik het ook klakkeloos ingevuld, want het klonk aannemelijk.


V27
Truus
18-12-2020 17:21:51

Dank Henk en AM. Ik heb dan hetzelfde woord.


V27
AM
18-12-2020 16:56:20

Sorry, Henk heeft gelijk met 'phone home'-wezen.


V27
AM
18-12-2020 16:55:17

Een Nederlands voltooid deelwoord van het Duitse werkwoord, bedoel ik.


V27
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 16:03:38

Ik sluit me aan bij de opmerking van Ria.
15-12-2020 18:09:20
Voor een volt. deelw. of bijv. nw. komt er nog een buitenaards wezen achter.


V27
AM
18-12-2020 16:00:45

Frans bedoelt het voltooid deelwoord van het Duitse werkwoord. En zijn hint klopt helemaal.


V27
Truus
18-12-2020 15:48:04

Ik worstel nog met V27. Ik heb wel een oplossing maar ben er niet zeker van dat deze goed is. En de laatste hints van Frans en Ria maken het voor mij alleen maar verwarrender. Wie helpt?


H9
Truus
18-12-2020 15:44:38

Hoofdstel staat bij mij wel in enkelvoud in van Dale (12e druk). Overigens had ik een voordeel omdat dit ook het Limburgse woord voor hoofdstel is.


H9
Marly
18-12-2020 14:57:11

Bedankt Henk, ik heb het niet in van Dale kunnen vinden maar ik neem aan dat het klopt.


H9
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 14:31:28

Ik heb het toch nog gevonden Marly.
Je denkt waarschijnlijk net verkeerd om, net als ik.
De hoofdstellen zijn NL en de visangels D.
Ik heb al foutief ingezonden.


H9
HenkB, Loosdrecht
18-12-2020 14:22:04

Die visangels heb ik ook gevonden Marly, maar de paardenhoofdstellen heb ik ook niet kunnen vinden, maar het moet wel goed zijn., lijkt mij.
Die Duden-site werkt ongelooflijk slecht bij mij, het is een en al reclame.
Mijn adblocker werkt totaal niet en maakt de site alleen nog maar trager dan hij als is.


H9
Marly
18-12-2020 14:11:41

ik vroeg om een hint 17-12 12.48 maar helaas niemand reageerde ik ben er nog niet uit, kan iemand helpen?


V30
Hennie Steenwijk
17-12-2020 22:30:34

Bedankt,gevonden.


V3
JanPuzzel
17-12-2020 21:26:59

Ze liepen ook bijna naar het dal.


v3
Wandeltante
17-12-2020 20:35:53

deze zie ik ook niet.


V27
Wandeltante
17-12-2020 20:35:20

wie heeft een hint?


V 30
JanPuzzel
17-12-2020 19:54:23

Kraft durch Freude....


V29
JanPuzzel
17-12-2020 19:52:06

Schokland bestaat uit 2 delen: .. en ..


H1
DinyElburg
17-12-2020 19:24:09

Deze begrijp ik ook niet,


H22
Hennie Steenwijk
17-12-2020 19:23:31

Je kan ook iets vertellen zonder de mond te gebruiken.


V33
Hennie Steenwijk
17-12-2020 19:09:39

Zoek synoniem van proberen.


V30
Hennie Steenwijk
17-12-2020 18:22:33

Wie heeft er een hint?


V29
riagouda
17-12-2020 16:25:17

Deze kan ik ook niet vinden.


V33
riagouda
17-12-2020 16:09:51

Wie heeft hier een hint ?


H20
Ronald
17-12-2020 15:47:42

Was voor H22


H22
Ronald
17-12-2020 15:47:11

Mijn laatste, kan weliswaar een woord vinden wat deels bij omschrijving past, maar m.i. niet helemaal. Iemand een hint?


H20
Ronald
17-12-2020 15:46:24

Mijn laatste, kan weliswaar een woord vinden wat deels bij omschrijving past, maar m.i. niet helemaal. Iemand een hint?


H9
Marly
17-12-2020 12:48:40

die visangels zie ik , maar die paardenhoofdstellen kan ik niet plaatsen, wie helpt?


H20
dametje
17-12-2020 12:18:30

En ook deze


V30
dametje
17-12-2020 12:18:14

Iemand een hint voor deze?


Xx
dametje
17-12-2020 12:17:52

Dank!! Beide gevonden


h23
ria delft
17-12-2020 12:05:56

IMI voor de vaat en dit zum Putzen und schauern


v4
ria delft
17-12-2020 11:57:48

rechtsaf noch linksaf


h34
ria delft
17-12-2020 11:56:31

rechtsom of linksom


H13
Wandeltante
17-12-2020 11:41:53

gevonden inmiddels


H23
riagouda
17-12-2020 11:01:47

Blijft me een raadsel die eerste letter ?


V4
dametje
17-12-2020 10:35:15

En ook nog een hint voor deze. Zie , ondanks kruisletters de oplossing niet


H34
dametje
17-12-2020 10:34:12

Voor


H34
dametje
17-12-2020 10:33:56

Heeft iemand hier een hint voo?


H13
ria delft
17-12-2020 10:06:02

Die soldaten, Wandeltante, lijken bloemige aardappels die tè gaar gekookt zijn.
Geeft niet, daarmee weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt.


v27
ria delft
17-12-2020 09:54:29

Frans, kan jouw hint hint 16/12 18:45 niet onderschrijven. Jij schrijft : "Klopt perfect" maar de vervoeging van dit zwak werkwoord geeft mij een ander Perfektum. Toch???


H10
Ad Sluis
17-12-2020 09:52:17

Het leuke van de hints van Ria is dat is ze meestal pas begrijp als ik de oplossing heb gevonden. :-)


V8
Wandeltante
17-12-2020 09:35:01

gevonden, bedankt NanU


H18
Hennie Steenwijk
17-12-2020 07:26:07

Bedankt Henk,gevonden.


V8
NanU, Den Haag
16-12-2020 22:32:48

Met Frits Sissing de zolder opruimen.. en schiften..


V8
Wandeltante
16-12-2020 22:00:45

wie heeft een hint?


H18
HenkB, Loosdrecht
16-12-2020 21:54:09

Familie van kezen en robben.


H18
Hennie Steenwijk
16-12-2020 21:02:35

Wie heeft er een hint?


V27
Frans, Nijmegen
16-12-2020 18:45:10

Moet je gewoon in het Duits als voltooid deelwoord zien, dan klopt de omschrijving perfect.


H13
Wandeltante
16-12-2020 18:12:52

heeft iemand een hint voor deze soldaten?


H1
Wandeltante
16-12-2020 18:11:51

ik snap er niks meer van, moet ik zoeken naar een voetballer of een paddenstoel of een voetbalclub???


H1
Frans, Nijmegen
16-12-2020 16:05:18

Inmiddels gevonden


H1
Frans, Nijmegen
16-12-2020 15:40:42

Gaat het bij H1 om een voetbalclub? Daar weet ik helemaal niets van en 26 maal 26 letters uitproberen gaat me iets te ver...

De afgekorte paddenstoelkundige zegt me helaas ook niets.


XX
NanU, Den Haag
16-12-2020 12:04:50

Wat een gezwam..! XD ;-)


h1
ria delft
16-12-2020 11:57:43

ja Henk en jààààààrenlang lid van de Mycologische Vereniging.


H1
HenkB, Loosdrecht
16-12-2020 11:44:43

En je bent zelf nog wel een H1 Ria ;-)


H1
ria delft
16-12-2020 11:01:12

Henk en Dick, jullie hebben volkomen gelijk. Simpeler , direct goed. Mijn gedachtengang was leuk speels en leidt tot hetzelfde resultaat maar die hints zijn verder niet ter zake doende dus.


H1
HenkB, Loosdrecht
16-12-2020 10:23:47

Dat heb ik ook Dick.


H1
Dick Brielle
16-12-2020 10:13:07

Ik vond een paddenstoelkundige, die afgekort in een stadion thuishoort.


XX
NanU, Den Haag
16-12-2020 00:12:29

Alrighty then.. dank je, goede nacht ;-)


h1
ria delft
16-12-2020 00:04:33

google die voornaam met het Engelse woord voor padden.


H1
NanU, Den Haag
15-12-2020 23:32:41

Dank Ria voor je uitleg, maar waarom dat (padden)stoeltje, ik probeer de logica te zien.. Zie wel een soort link met z'n voornaam..


h1
ria delft
15-12-2020 23:22:11

nee NanU . Recente speler , geen Belg. De afkorting is internationaal. Opgave zou ook in Engels duogram kunnen, maar ja... onmiskenbaar heeft H1 een Duitse link.


V9
Wandeltante
15-12-2020 22:48:47

gevonden, dank NanU.


V9
NanU, Den Haag
15-12-2020 22:41:29

De Engelsen zeggen 'break a leg' de Duitsers zeggen wat anders..


V9
Wandeltante
15-12-2020 22:39:58

heb ik gedaan NanU, maar kan niets vinden wat van toepassing is op de vraag.


V9
NanU, Den Haag
15-12-2020 21:57:01

Is een andere benaming voor toi toi toi, even googelen


V9
Wandeltante
15-12-2020 21:54:39

iemand een hint?


H1
NanU, Den Haag
15-12-2020 21:50:13

Maar waarom? en niet bijv. Hamburg.. Gaat het om een oud speler van die club (Belgisch speler) die klein van stuk is en nu furore elders maakt?


H1
JanPuzzel
15-12-2020 21:45:23

Gaat er geen lampje branden?


V27
Joop Utrecht
15-12-2020 18:45:35

Tja, kweenie. Mijn redenering: die puntjes beschouw ik als aanwijzing voor een Umlaut (zou trouwens ook leuk in deze puzzel passen). Als het Duitse woord dat ik daarna vond staat opgesteld, kunnen we veilig aan het karwei beginnen.


v27
ria delft
15-12-2020 18:09:20

Dick en Joop, m.i. moet je het woord iets verlengen om er een bijv.nw. van te maken ; pas dan kun je er klaar voor zijn.


H1
Jobra
15-12-2020 17:09:25

Heeft iemand een hint voor H1?


V27
Dick Brielle
15-12-2020 16:57:03

Joop, ik denk dat het zelfde woord ook heel dun heb ingevuld, maar ik denk nog na.


V27
Joop Utrecht
15-12-2020 16:23:20

Dick, ik heb het Nederlandse woord voorzien van een Umlaut en heb toen een Duits woord gevonden dat met wat verbeeldingskracht wel te rijmen valt met goed voorbereid, veilig und weiteres.


H10
HenkB, Loosdrecht
15-12-2020 16:12:20

Dick, het woordje " klein" staat er niet voor niets.


V5
HenkB, Loosdrecht
15-12-2020 16:10:53

Gelukkig kun je nog naar de supermarkt (klinkt als) voor dit gevoel.


V27
Dick Brielle
15-12-2020 15:57:34

Ook hier, wel de kruisletters, maar geen V5.


H10
Dick Brielle
15-12-2020 15:46:12

Ria, Ik denk dat ik nu snap, al vind ik het niet echt geweldig.


h10
ria delft
15-12-2020 15:28:27

Je kunt het er voor doen en dan is het echt voor de buitenkant gedaan.
Staat t.o. toentertijd als t.g.t staat t.o. te gelegener tijd


xxx
ria delft
15-12-2020 15:24:47

ja sorry, de computer is hier bezet , t.w. niet door mij....... als er een mogelijkheidje is hint ik wel, nu bv voor h10


H10
Dick Brielle
15-12-2020 15:06:08

Zelfs met twee kruisletters zie ik deze niet. Om met een bekend filosoof te spreken: Ben ik nou zo dom?


V2
NanU, Den Haag
15-12-2020 14:56:02

hmm, ja.. ook hier in Den Haag..


V2
Dick Brielle
15-12-2020 14:52:44

Joop, vallen is eigenlijk struikelen, heb ik ontdekt. .


V2
Joop Utrecht
15-12-2020 14:48:17

Hebbes, NanU! Niks "hogere inkomensklasse". Ik geneer me enigszins; de aangrijpende indruk die deze monumentjes in Berlijn op me maakten is kennelijk niet helemasl beklijfd.


V2
NanU, Den Haag
15-12-2020 14:35:20

Ria is denk ik even druk met wat anders.. Lees eens wat over de Duitse kunstenaar G. Demnig..


V2
Joop Utrecht
15-12-2020 14:28:56

Nou, Dick, voor mij is het ook bepaald geen achtentwintig! de enige (en misschien niet eens terechte) associatie die ik hebnis "hogere inkomensklasse". O, Ria,. licht a.j.b. de sluier nog een tipje vrrder op!


V2
Dick Brielle
15-12-2020 13:47:27

Ria, heb je ook zo'n hint voor Rotterdammers? Ik ken Utrecht wel een beetje, maar niet goed genoeg voor deze hint.


V2
Joop Utrecht
15-12-2020 13:14:02

Dank je wel, Ria, voor je (als gewoonlijk) elegante hint. Weliswaar is het mysterie daarmee nog niet opgelost, maar ik kan het in dit nieuwe licht van een andere kant gaan bekijken.


v2
ria delft
15-12-2020 13:02:00

wil je op weg, Joop, ga dan in jouw Utrecht naar Oog in Al, of naar de Maliesingel, of naar de Nieuwegracht.


V4
HenkB, Loosdrecht
15-12-2020 10:01:33

Bedankt Harrie.
Nooit geweten dat het 1 woord was.
Ook bij de tweede letter van 16 had ik twijfels, maar dat klopt dus ook.
Mijn Duits is nog voor verbetering vatbaar.


V4
Harrie B
15-12-2020 09:46:25

Deze omschrijving hoort ook te beginnen met een *. Excuus. Letterverdeling is OK, zie Duden.


XX
HenkB, Loosdrecht
15-12-2020 09:44:48

Bedankt Ronald.


V2
Joop Utrecht
15-12-2020 09:44:43

V2 is voor mij even intrigerend als raadselachtig. Wie helpt me op weg?


V4
Joop Utrecht
15-12-2020 09:43:10

"Do ist die baanhof"


V4
Ronald
15-12-2020 08:33:53

Kom ik ook op uit HenkB


H35
NanU, Den Haag
14-12-2020 23:47:22

heb het nu op m'n print geschreven.. haal het door elkaar XD


H35
HenkB, Loosdrecht
14-12-2020 23:42:56

Bij een dubbele betekenis komt er juist geen * m.i.


H35
NanU, Den Haag
14-12-2020 23:37:21

Ja, Henk dat heb ik ook, maar vanwege die dubbele betekenis dacht ik een *


H35
HenkB, Loosdrecht
14-12-2020 23:35:59

Uiteen D
Kan gebeuren NL


H35
HenkB, Loosdrecht
14-12-2020 23:35:16

Bij mijn oplossing niet Nan.


H35
NanU, Den Haag
14-12-2020 23:30:06

Moet hier geen * bij?


V4
HenkB, Loosdrecht
14-12-2020 23:27:42

Hier kan ik wel iets bedenken, maar dat is (5+6+3)
Of zit ik fout?



pagina /6

Er zijn 2 bezoekers in dit gastenboek.